533 313 107
33 307 07 57
pn - pt: 7:30-15:30

Jaka jest najlepsza pozycja do snu?

Wiele osób cierpi na różnego rodzaju bóle kręgosłupa, pleców czy mięśni, które są spowodowane złym ułożeniem ciała w trakcie snu. Budzenie się z bólem szyi nie jest niczym przyjemnym, zwłaszcza jeśli borykamy się z podobnym problemem prawie codziennie. Czy istnieje prosta recepta na rozwiązanie tego problemu?

Sen i jego rola w życiu człowieka

Sen jest istotnym elementem w życiu każdego z nas. Według badań przeznaczamy na niego praktycznie 20 lat naszego życia! Jak zatem nie zmarnować tych 20 lat życia, które mają decydujący wpływ na to, jak funkcjonujemy w ciągu całego dnia?

Podczas snu nasz mózg kasuje wszystkie zbędne informacje, ciało się uspokaja, krążenie krwi zwalnia, a cały organizm regeneruje się i nabiera sił na kolejny aktywny dzień. Z całą pewnością zdarzyło się wam zabalować chwilę dłużej i zauważyć tragiczne skutki jakie niesie niewyspanie. Niektórzy z nas cierpią na chroniczną bezsenność, która znacznie obniża wydajność w ciągu dnia. Mówiąc krótko brak snu i niedosypianie prowadzi do nadwagi, obniżenia tolerancji na stres i zwiększenia podatności na choroby cywilizacyjne. Dorosła osoba powinna przesypiać każdego dnia 7-8 godzin, które są optymalnym czasem na regenerację ludzkiego organizmu.

Można spać 6 godzin i obudzić się wyspanym, a można spać nawet 10 godzin i obudzić się z bólem mięśni czy stawów. Dzieje się tak dlatego, że wielu z nas wybiera nieprawidłową pozycję do snu. Ale jak sterować swoim snem? Najlepiej nauczyć się zasypiać w najzdrowszej dla nas pozycji i spokojnie poczekać, aż organizm sam przyzwyczai się do nowego ułożenia ciała. Oczywistym jest, że w trakcie snu wielokrotnie zmieniany pozycję ciała, jednak ta, w której pozostajemy najdłużej, ma największy wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie po przebudzeniu.

Na boku

Największa liczba osób (jak wynika z ankiet prawie połowa badanych) zasypia w pozycji bocznej. Jest to na ogół dobra pozycja, jeśli nie popełniamy kardynalnych błędów w ułożeniu ciała. Przede wszystkim należy unikać embrionalnego ułożenia ciała, które wywołuje ból stawów i utrudnia procesy oddychania. Śpiąc na boku należy wyprostować nogi i ręce, między kolana włożyć poduszkę, aby zachować naturalną krzywiznę kręgosłupa i dobrać wygodną poduszkę pod głowę.

Pozycja na boku jest idealna dla osób cierpiących na zgagę oraz dla ciężarnych kobiet. Kładąc się zwłaszcza na lewym boku, nasze narządy układają się w taki sposób, że nacisk na dolny zwieracz przełyku jest minimalny, nie wywołując nieprzyjemnego uczucia zgagi.

Na plecach

Zasypianie na plecach jest zdecydowanie najzdrowszą pozycją do snu, która jest zalecana przez lekarzy. Wielu osobom sprawia trudność zasypianie w tej pozycji, która mimo wszystko daje możliwość pełnej regeneracji całego ciała oraz eliminuje ryzyko powstawania bóli stawów i mięśni.

Jeśli walczycie z nawracającymi bólami kręgosłupa, ułożenie ciała na plecach maksymalnie go odciąży. Śpiąc w ten sposób nie powodujemy nacisku na dolny zwieracz przełyku, eliminując przyczynę powstawania zgagi. Poza tym spanie na plecach jest bardzo zdrowe dla cery, gdyż zarówno spanie na boku jak i na brzuchu przyspiesza procesy starzenia się skóry oraz powoduje jej dodatkowe zanieczyszczenie i nasilenie się trądziku.

Problemy z żołądkiem, wzdęcia, bolesne skurcze lub ciężki PMS można przezwyciężyć zasypiając na plecach. Najlepiej podłożyć dodatkowo poduszkę pod kolana, by kręgosłup nie wyginał się za bardzo w dolnym odcinku.

Niektórzy z nas borykają się również z niekontrolowanym zgrzytaniem zębami w czasie snu, które jest profesjonalnie określane jako bruksizm. Ułożenie ciała na plecach pomaga zredukować przykre następstwa bruksizmu, który jest uważany za jedno z silnych zaburzeń snu. Pozycja na plecach rozluźnia szczękę powodując swobodne opadanie żuchwy i rozluźnienie otaczających jej mięśni.

Na brzuchu

Spanie na brzuchu wydaje się nawet bardziej problematyczne niż zasypianie na plecach. Na brzuchu wszystko wydaje się uciśnięte, odczuwamy dyskomfort i nie jesteśmy w stanie swobodnie spać, choć niektórzy z nas nie wyobrażają sobie zasypiania w innej pozycji.

Spanie na brzuchu jest polecane wszystkim osobom z problemami dróg oddechowych, gdyż w tej pozycji są one najbardziej drożne. Niestety podczas snu na brzuchu nasza głowa jest cały czas przekręcona w jedną lub w drugą stronę, co skutkuje dotkliwym bólem karku zaraz po przebudzeniu. Ponadto śpiąc na brzuchu wykrzywiamy nienaturalnie kręgosłup, co prowadzi do bóli mięśni podtrzymujących kolejne kręgi.

Karaluchy pod poduchy

Pozycja w jakiej zasypiamy jest bardzo istotna, gdyż wpływa na stopień regeneracji naszego organizmu i dobre samopoczucie następnego dnia. Pozycja na boku, na plecach lub na brzuchu powinna być naszym wyborem, gdyż w ten sposób możemy wyeliminować bóle pleców, kręgosłupa i inne dolegliwości związane z nieprawidłowym ułożeniem ciała podczas snu.

Trudno wyobrazić sobie sen bez wygodnego materaca, ciepłej kołdry i wygodnej poduszki. Materac powinniśmy przetestować pod każdym kątem, by nasze ciało odczuwało jak największy komfort podczas snu. Wybór kołdry powinien być przemyślany pod kątem tego, czy często cierpimy z powodu zimna, czy budzimy się i odkrywamy z powodu przegrzania. Ciągłe wybudzanie się prowadzi do niezdrowego snu, po którym wcale nie czujemy się wypoczęci i pełni sił. Ponadto najlepiej wyposażyć się w kilka poduszek o różnej wielkości i wysokości, by móc układać je pod głową, między kolanami czy pod plecami tak, aby zapewnić sobie wygodę i komfort.

Zdrowy i regenerujący sen nie musi pozostawać w sferze marzeń. Wystarczy mieć świadomość tego, że ułożenie się do snu w odpowiedniej pozycji i zaplanowanie tych 7-8 godzin na sen naprawdę pomoże naszemu organizmowi nabrać sił i witalności na kolejny dzień. Bóli kręgosłupa czy szyi można wyeliminować w prosty sposób, należy tylko próbować i nie poddawać się, gdy znowu obudzimy się w innej pozycji niż zasypialiśmy. 

wstecz

Produkt został dodany do koszyka