533 313 107
33 307 07 57
pn - pt: 7:30-15:30

Spanie teraz i dawniej. Jak jest, a jak było?

Czy łóżko, kołdra, poduszka, prześcieradło, pościel, ochraniacz na materac, to luksus, na który mogliśmy sobie powszechnie pozwolić dopiero w XX wieku? Producenci tekstyliów domowych zasypują nas ogromną ilością dostępnych na rynku pościeli i prześcieradeł wykonywanych z wielu rodzajów tkanin o zróżnicowanej jakości. Jak śpimy teraz, a jak człowiek spał w odległych czasach? Przecież jeszcze do dzisiaj są miejsca i tereny, gdzie czysty i wygodny „kąt do spania” jest oznaką bogactwa. Jak wyobrażamy sobie sen i sypialnie naszych przodków? Przeczytaj, aby się dowiedzieć, a zrozumiesz, że dzisiejsza możliwość dokonania wyboru z bogatej i różnorodnej oferty pościeli i prześcieradeł to z pewnością spory luksus. Czy posiadanie własnego łóżka z wygodną i piękną pościelą jest jednak gwarantem zdrowego snu?

Spanie dawniej

Pierwszymi okryciami i prześcieradłami wykorzystywanymi przez człowieka pierwotnego były z pewnością skóry zwierząt. Dopiero kiedy pojawiło się rzemiosło tkackie człowiek zaczął wytwarzać tkaniny z lnu i wełny. Na co dzień nie zastanawiamy się nad wyglądem dawnych sypialni i ich wyposażeniem. Nie myślimy też o tym jak spali nasi przodkowie. Warto wiedzieć, że bardzo dawno temu przykładano do snu ogromna uwagę. Szczególnie duże znaczenie miała w starożytności wiara w sny. Nasze wyobrażenie o spaniu w antyku czy średniowieczu jest nieco inne niż w rzeczywistości historycznej. Spanie w osobistym łóżku to był rzadki przypadek. Najczęściej spano na szeroki ławach. Jeszcze w XVI wieku powszechne było spanie na podłodze. Nawet w XIX wieku jeżeli w domostwie było łóżko, to nie było niczym dziwnym, że cała rodzina śpi razem, a kiedy przybywa do domu jakiś gość, to jest zapraszany do spania z domownikami. Obowiązywały jednak pewne zasady ułożenia się w łóżku podczas snu. Ludzie dawniej nie korzystali z wymyślnych kołder czy poduszek. Nie spano tak długo, jak praktykuje się dzisiaj. Spanie od godziny 21-22 do 6 czy 7 rano należało do rzadkości! Nasi przodkowie jeszcze w XVII wieku spali dwukrotnie podczas nocy. Obowiązkowa była przerwa podczas snu. Ludzie w przerwie trwającej od. 2 do 4 godzin pracowali, modlili się, a nawet odwiedzali znajomych! Uważa się, że pierzyny i wełniane materace do łóżek pojawiły się powszechniej dopiero w XVIII wieku! Eksperyment T. Wehra przeprowadzony w latach 90-tych XX wieku wykazał, że osoby zamykane w ciemnych pomieszczeniach wykształciły sobie zupełnie inny rytuał snu, niż ten, jaki znamy współcześnie! Osoby , które wzięły udział w eksperymencie zaczęły spać dokładnie tak, jak nasi przodkowie! Naukowcy wskazują, że do XVII wieku ludzkość przesypiała około 4 godzin, potem czuwano i ponownie się kładziono, by spać aż do rana. Nie spano więcej niż 8 godzin łącznie!

Dobre łóżko

Jak śpimy dzisiaj?

Nieprzerwany sen jest efektem postępu cywilizacyjnego. Dwukrotny sen w ciągu nocy stał się domeną przedindustrialnej epoki i wraz z nowinkami technologicznymi odszedł do lamusa. Z pewnością skokiem cywilizacyjnym było dla człowieka wprowadzenie ulicznego oświetlenia czy oświetlenia w domach. W Paryżu ulice oświetlane były nocą za pomocą lamp ze świecami już w XVII wieku! Obecnie nikt nie wyobraża sobie zasypiania na podłogach, ławach, czy mało komfortowych siennikach. Chcemy spać we własnym, wygodnym łóżku, na odpowiednio dobranym materacu, z poduszką i kołdrą obleczonymi w ulubioną pościel. Ulubioną oznacza to z czego jest ona wykonana i jaka jest jej estetyka wizualna. Nikt nie myśli też o wprowadzeniu przymusowej pobudki podczas snu. Niektórzy uważają, że trudna sztuka dobrego snu polega na oparciu się na wewnętrznym zegarze biologicznym. Naukowcy wskazują, że zaburzając cykl podporządkowany wędrówce światła i pojawiającej się po nim ciemności, stajemy się bardziej narażeni na bezsenność. W XXI wieku ludzie masowo uskarżają się na regularny brak snu. Podaje się dane o 25 % ludzi mających problem z bezsennością! W Polsce do problemów ze snem przyznaję się połowa osób po 30 roku życia, a jedna czwarta z nich regularnie „nie dosypia”. Sen jest człowiekowi bardzo potrzebny, ponieważ jego brak lub problemy z nim prowadzą do zachwiania odporności organizmu oraz zagrożeniu możliwością rozregulowania gospodarki hormonalnej. Znane są też badania, które udowadniają, że w ciemności lepiej działa hormon związany ze spalaniem tłuszczu w organizmie. Efektywny sen pomaga nam też radzić sobie z codziennym stresem. To właśnie podczas snu w naszym mózgu wydzielają się odpowiednie substancje, które pomagają nam walczyć ze stresem. W uniwersyteckich pracach naukowych podkreśla się, że podejście człowieka XXI wieku do spania staje się patologiczne. Zagrożenia są ogromne i właściwie nieoszacowane. Badacze podkreślają, że noworodki XXI wieku są masowo usypiane i śpią przy zapalonym świetle, co powodować może wiele różnorodnych problemów zdrowotnych w przyszłości – łącznie z problemami psychiatrycznymi! Obszerne badania na ten temat prowadzone są w Kalifornii pod kierunkiem profesora M. Walkera.

Miś na łóżku

Czy da się poprawić jakość snu?

Ważne wskazówki, aby Twój sen był zdrowy:

  • Wywietrz pomieszczenie w którym śpisz. W pomieszczeniu nie może być za ciepło, ani z zimno.
  • Powinno być cicho – wówczas sen jest bardziej efektywny.
  • „Jak sobie pościelesz….” Odpowiedni dobór kołder i poduszek oraz pościeli zagwarantuje Ci dobry i zdrowy sen.
  • Usuń komputer i inne przedmioty związane z Twoją pracą czy rozrywką do innego pomieszczenia. Nadmiar elektroniki źle wpływa na jonizację pomieszczenia.
  • Zastanów się czym pokryte są ściany w pomieszczeniu, w którym śpisz. Dobrze, aby były pokryte oddychającą farbą. Podobno na lepszy i zdrowszy sen wpływa też jakość podłogi w Twojej sypialni. Powinna być ona ciepła i miła w dotyku. 
  • Śpij regularnie. Nie zarywaj nocy podczas tygodnia pracy na korzyść weekendowego odsypiania!
  • Twoje okno posiada mikrouchył? Skorzystaj z niego!
Pościel do sypialni

Sypialnia dzisiaj

Jak można podsumować jakość snu dawniej i dzisiaj? Dawniej nie posiadano komfortowego wyposażenia sypialni, ba! nie posiadano nawet oddzielnych pomieszczeń czy mebli do spania. Nie wspominając o pościelach! Spano jednak zdrowiej, gdyż rytm snu był warunkowany wędrówką słońca po niebie. Współcześnie śpimy w odrębnym pomieszczeniu, często przeznaczonym tylko do spania. Rzadko zdarza się, że śpimy w pokojach, które służą nam do różnorodnych celów rodzinnych w ciągu dnia. Czasami taką sytuację warunkuje układ pokoi, ich liczba, metraż naszego mieszkania czy domu. Obecnie za luksus uważa się posiadanie sypialni z ogromnym, wygodnym łóżkiem wyposażonym w świetnej jakości materac i odpowiednio dobraną kołdrę i poduszkę. Dostępne na rynku pościele i prześcieradła wykonane z szerokiej gamy materiałów i wzorów powodują, że śpi nam się jeszcze bardziej komfortowo. Często zmieniamy kołdry, poduszki w zależności od następującej pory roku. Podobnie z pościelami wykonanymi z ulubionych przez nas tkanin. Zmieniamy je jak w kalejdoskopie – zimą pościele z flaneli, bawełny, lnu czy wełny, latem wybieramy pościel z satyny, jedwabiu, bądź atłasu. Człowiek XXI wieku ma „doskonałe wyposażenie” i komfortowe warunki do spania, ale ma problem ze snem! Nie bez znaczenia dla spokojnego snu ma także odpowiednie zabezpieczenie materaca na którym śpimy poprzez stosowanie ochraniacza czy maty ochronnej na materac. W wielu przypadkach obawiamy się o możliwość zabrudzenia materaca przez dzieci, naszych bliskich czy nas samych w sytuacjach często od nas niezależnych (choroba, fizjologia kobieca) lub zwykłą niezdarność naszych maluchów. Te codzienne sytuacje spędzają nam sen z oczu – nie dajmy się - wysypiajmy się!

Biała pościel

Pościel i prześcieradła które wykorzystujemy w swojej sypialni są doskonałej jakości a ich wykończenie na najwyższym poziomie. Dysponujemy wieloma kompletami pościeli, innymi dla dzieci, a jeszcze innymi dla dorosłych. Wysokiej jakości pościel chętnie wybierana jest jako prezent okolicznościowy. Ważne jest jednak nie to w czym, ale jak śpimy. My traktujemy przerwę we śnie jako coś nienaturalnego, jednak dla naszych przodków taka kilkugodzinna „luka” była normalnym zwyczajem. Obecnie nie mamy świadomości, że nasi przodkowie spali inaczej, w innych warunkach i z podziałem na „dwie części”. Nie bagatelizujmy jakości naszego snu, gdyż badania medyczne dowodzą, że ponad 30 % problemów zdrowotnych ma swoje źródło w jakości naszego snu!

źródło grafik: Freepik, Flickr

wstecz

Produkt został dodany do koszyka